Nowoczesne rozwiązania finansowe, które ułatwiają zarządzanie domowym budżetem

zarządzanie budżetem domowym

Zarządzanie domowym budżetem bywa trudne. Często na bieżąco musimy modyfikować nasze wydatki, by nie popaść w długi. Wzrost cen żywności i mediów, awaria samochodu, wydatek na uroczystość rodzinną czy też na wakacje dla dziecka – to wszystko może zaburzyć nasze finanse. To dlatego tak bardzo ważne jest znalezienie rozwiązania, które pozwoli na dobre kierowanie domowym budżetem.

Metody zarządzania domowym budżetem

Nasi rodzice i dziadkowie swoje wpływy i wydatki zapisywali na kartkach zeszytu lub notesu. W ich archiwach jeszcze dziś możemy znaleźć zapiski na ten temat. Chcąc skorzystać z tej metody analizowania domowego budżetu, powinniśmy na zapiski przeznaczyć co najmniej 4 strony. Na stronie numer 1 spisujemy nasze wszelkie miesięczne przychody, a więc np. te pochodzące z tytułu umowy o pracę czy też ze świadczenia na dziecko 500+. Na stronie numer 2 opisujemy stałe wydatki miesięczne. Zaliczymy do nich m.in. wydatki na raty kredytowe, czynsz, media, jedzenie, paliwo czy też środki czystości. Strona numer 3 jest przeznaczona z kolei do opisania wydatków nieregularnych, czyli takich, które pojawiają się jednorazowo, jak np. prezent na wesele, ślub czy też wydatek na nocleg na urlopie. Strona numer 4 to natomiast idealne miejsce do tego, by podsumować nasze przychody i wydatki oraz opracować plan działania. Takich kartek możemy wypisać więcej, w zależności od naszych potrzeb. Warto wiedzieć o tym, że pozostawiając więcej miejsca na każdej stronie, zapewnimy sobie możliwość dokonania ręcznych korekt, w razie zmiany bieżącej sytuacji finansowej i ogólnie – życiowej. Przelanie na papier cyfr związanych z budżetem domowym zapewni nam odpowiedni poziom kontroli finansów tak, by przed wypłatami nie ulec negatywnemu zaskoczeniu. Obecnie jednak, dzięki rozwojowi technologii, zarządzanie domowym budżetem wesprzemy oprogramowaniem na elektroniczne urządzenia stacjonarne i przenośne. Korzystanie z niego jest niezwykle intuicyjne. Wystarczy podstawowe szkolenie, by sprawnie operować na liczbach w takich programach.

Jeśli chodzi o budżet domowy, w jego planowaniu doskonale sprawdza się Excel. Ten program zdobył dużą popularność dzięki prostocie jego obsługi. Przy odrobinie pracy to oprogramowanie biurowe pozwala na opracowanie planu wydatków na kilka miesięcy lub lat. Gdy opanowaliśmy podstawy Excela, możemy stworzyć indywidualny arkusz danych, w którym przy pomocy formuł łatwo policzymy, ile pieniędzy będziemy mieli do dyspozycji na koniec wybranego przez nas miesiąca, biorąc pod uwagę przewidziane wydatki. Nie musimy jednak poświęcać czasu i energii na przygotowanie takiego arkusza kalkulacyjnego, który i tak na bieżąco musielibyśmy modyfikować. Banki oferują bowiem coraz częściej podręczne aplikacje, które same przeanalizują dane na temat naszych wpływów i wydatków, nakreślając nam drogę do zyskania oszczędności. Takie aplikacje dedykowane do poszczególnych banków są zupełnie bezpłatne.

Narzędzia do zarządzania domowym budżetem – ważny element bankowości internetowej

Samodzielne kalkulacje wpływów i wydatków odejdą do lamusa, jeśli skorzystamy z dostępnych w bankowości internetowej narzędzi do planowania wydatków. Takowe w swojej ofercie ma wiele banków. Wówczas w bankowości elektronicznej uzyskujemy dostęp do cennych informacji, na które składają się statystyki i wykresy dotyczące m.in.:

  • łącznych zarobków i wydatków,
  • wydatków niezaplanowanych, które wychodzą poza standardowy schemat miesięcznych wypływów środków,
  • tego, kiedy oraz w jakiej wysokości ponieśliśmy wydatki w różnych kategoriach.

W tym ostatnim przypadku możemy często skorzystać z gotowych rozwiązań banku, jeśli chodzi o dostępne kategorie, ale również samodzielnie podzielić nasze wydatki na różne kategorie, np. na raty do spłaty (za mieszkanie, kredyty gotówkowe), media, jedzenie, środki czystości, rozrywkę i wiele innych. Zmieniając filtry w bankowości internetowej, z łatwością przeanalizujemy naszą bieżącą sytuację finansową i zaplanujemy większe wydatki na przyszłość. Dedykowana przez bank aplikacja zapewni nam zatem sporą wygodę i zyskamy przez to pewność, że planując budżet domowy, nie pominiemy ważnych wpływów i wydatków. Jak skorzystamy z takiego narzędzia? Wystarczy, że zalogujemy się na nasze konto, podając hasło, i przejdziemy w odpowiednią zakładkę wpływów i wydatków. To właśnie tutaj możemy bardzo szczegółowo przeanalizować swój budżet i zaplanować go w sposób dopasowany do naszych bieżących potrzeb.

Jeśli podpisaliśmy dodatkowo z bankiem umowę o świadczenie usług bankowości elektronicznej, możemy bardzo szybko, online dokonać ważnych zmian na koncie bankowym. Dzięki nim nie tylko ograniczymy nasze wydatki, ale również doskonale zabezpieczymy nasze środki przed działaniem hakerów. Zmiana limitów transakcyjnych, zmiana numeru PIN, zastrzeżenie czy też czasowa blokada karty płatniczej – to tylko niektóre przykłady operacji, które możemy dokonać online, np. w ramach konta bankowego oferowanego przez Santander Consumer Bank – bank od kredytów.

Karty kredytowe a zarządzanie domowym budżetem

Z podobnych narzędzi do planowania wydatków skorzystamy także wtedy, gdy zdecydujemy się na kartę kredytową. Na przykład, jeśli wybierzemy taki produkt jak VISA TurboKARTA, którą oferuje Santander Consumer Bank – bank od kredytów, w bankowości internetowej sprawdzimy informacje na temat:

  • dostępności oraz poziomie wykorzystania limitu kredytowego,
  • dziennych limitach transakcji,
  • listy wszystkich operacji kartą,
  • bieżącej kwocie do spłaty oraz szczegółach planów spłat ratalnych, gdy na takowe się zdecydowaliśmy w ramach karty kredytowej.

Karta kredytowa VISA TurboKARTA może być także z poziomu bankowości internetowej spłacona w całości albo częściowo. Dzięki dostępności wszystkich danych w jednym miejscu nie popełnimy błędu przy planowaniu wydatków bieżących, jak i na kolejne miesiące, co wiązałoby się z koniecznością zapłaty odsetek.

Podobne wpisy: